Original Equipment Manufacturer
Originalverktyg

OEM Instrument
OEM eller OE som man ofta förkortar trots det redan korta namnet. Vad betyder det och vad innebär det? OEM = Original Equipment Manufacturer och OE = Original Equipment.
Kortfattat syftar man till tillverkarens originalinstrument. Men ofta pratar man täckning på OE nivå även i eftermarknadsinstrument. Dvs. instrumenten har likvärdig täckning till originalet på något eller ett flertal märken. Men ofta är detta en grov generalisering. Nästan alla eftermarknadsinstrument har sina begränsningar, inte minst när det gäller bla. Startspärr, Mjukvaruomladdning och kodning.
Däremot finns det ofta även begränsningar i OE instrumenten som somliga tillverkare på eftermarknaden hittar sätt att kringå. Ex. Mätarjusteringar, återställning av använda ECU:er till såkallat ”virgin state” så de kan läras in på nytt.
Endast OE
OE instrument både begränsar och öppnar dörrar. Det är därför viktigt att se över sina behov och kanske hitta en kombination av OE och eftermarknadsinstrument i diagnosverktygsparken.
OE Klarar
Det finns trots allt en del jobb som ingen på eftermarknaden har klarat att återskapa funktioner för. 2 väldigt vanliga exempel på detta är VAG.s komponentskydd och Mercedes FBS4 startspärr system.
OE Klarar inte
Men det finns också begränsningar med OE. Tanken är ju inte alltid att allt ska gå att göra. Ofta kan man inte återanvända begagnade elektronikdelar då de ej kan återläras. Eller justera mätareställning på ett instrumenthus om det gått över ett visst miltal.
J2534 Softbridge
Det pratas ofta om J2534 som ett alternativ till OE instrument. Men tyvärr finns en del begränsningar med dessa som allt för ofta inte uppmärksammas förrän ni köpt utrustningen. Vi på Skantz har bred erfarenhet även av J2534 interface, och har testat en mångfald av marknadens olika. Så vi vet vad de klarar och inte klarar.
RP1210
Som J2534 så är RP1210 ett generiskt protokoll som måste uppfyllas för programmering. Men istället för tunga sidan. Så med detta kan man generellt ladda om mjukvara i tex. Lastbilar.
Nutid/Dåtid
Även OE instrument går ur tiden men kan samtidigt vara extremt användbara många år efter de utgått. Ta exempelvis det ikoniska Tech2 instrumentet som används av bla. Saab, Opel och GM som OE instrument under många år. Än idag används den i vår verkstad då och då, och visst finns det många liknande.
Windows eller Android?
Även om den moderna marknaden idag tagit sig långt fram med diagnosprogramvaror på både Android och IOS så gäller i de allra flesta fall fortfarande Windows datorer till OE programvaror.
Datorer
Tänk på att inte snåla in på datorn som används med ert diagnosverktyg. En slö och taskig dator kommer både ta onödig tid och försämra er diagnosupplevelse avsevärt. Så en bra dator är absolut ryggraden diagnosköpet. Men samtidigt behöver man självklart inte förköpa sig.
Hårdvara
Bilindustrin utvecklas och likaså måste instrumenten följa efter. Ofta bygger man en hårdvara som klarar det den behöver för dagens marknad. Men allt eftersom det kommer nya system och nya typer av kommunikation, blir hårdvaran föråldrad och måste bytas ut mot något nytt.

Exempel på nya protokoll som det talas mycke tom idag är DoIP och Can-FD. Vi har ett flertal instrument som klarar dessa utan adapterkablar eller ytterligare procedurer.
Protokoll
Några exempel på marknadens protokoll
DoIP, PLC J2497, ISO-15765, SAE-J1939, ISO-14229 UDS, SAE-J2411 Single Wire Can(GMLAN), ISO-11898-2, ISO-11898-3, SAE-J2819 (TP20), TP16, ISO-9141, ISO-14230, SAE-J2610 (Chrysler SCI), UART Echo Byte, SAE-J2809 (Honda Diag-H), SAE-J2740 (GM ALDL), SAE-J1567 (CCD BUS), Ford UBP, Nissan DDL UART with Clock, BMW DS2, BMW DS1, SAE J2819 (VAG KW81), KW82, SAE J1708, SAE-J1850 PWM (Ford SCP), SAE-J1850 VPW (GM Class2), CAN-FD

© Copyright Skantz Trading Co. Autel Sverige 2022 -
Org.nr: 559217-1655
heartusercartmenuchevron-downcross-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram